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간호대학생의 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계: 사회적 지지와 극복력의 매개효과

이숙희 (군산대학교 대학원)

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본 연구는 간호대학생의 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계에서 사회적 지지와 극복력의 매개효과를 확인하여 향후 간호대학생의 임상수행능력증진을 위한 프로그램 개발의 기초자료를 제공하기 위해 시도되었다. 자료 수집은 경상북도, 전라북도, 충청남도에 소재한 간호학과에 재학 중인 학생 249명을 대상으로 2017년 7월 1일부터 9월 10일까지 진행하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 24.0 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균 및 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffe 사후분석, Pearson 상관계수, 다중...
본 연구는 간호대학생의 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계에서 사회적 지지와 극복력의 매개효과를 확인하여 향후 간호대학생의 임상수행능력증진을 위한 프로그램 개발의 기초자료를 제공하기 위해 시도되었다. 자료 수집은 경상북도, 전라북도, 충청남도에 소재한 간호학과에 재학 중인 학생 249명을 대상으로 2017년 7월 1일부터 9월 10일까지 진행하였다. 자료 분석은 SPSS WIN 24.0 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균 및 표준편차, t-test, ANOVA, Scheffe 사후분석, Pearson 상관계수, 다중회귀분석을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대학생활적응 총점 평균은 5점 만점 중 3.37점, 임상수행 능력은 3.39점, 사회적 지지는 4.11점, 극복력은 3.49점으로 나타났다. 2. 대상자의 일반적 특성에 따른 임상수행능력은 성별, 학과 적응 정도, 전공 만족도 및 임상실습 만족도에서 차이가 나타났다. 남학생일수록 임상수행능력 점수가 높게 나타났으며(t=2.66, p=.008), 학과 적응을 어려워하는 학생보다 보통 수준 이상으로 적응을 하는 학생일수록 임상수행능력 점수가 높게 나타났다(F=20.61, p<.001). 전공에 대한 만족도가 보통 이상인 학생이 불만족하는 학생보다 임상수행능력 점수가 높게 나타났으며(F=15.15, p<.001), 임상실습에 만족도가 높은 학생이 보통 또는 불만족하는 학생보다 임상수행능력 점수가 높게 나타났다(F=10.04, p<.001). 3. 대학생활적응, 사회적 지지, 극복력과 임상수행능력 간에는 모두 긍정적 상관관계가 나타났다. 임상수행능력과 대학생활적응 간의 중등도 상관관계(r=.58, p<.001), 임상수행능력과 사회적지지 간의 약한 상관관계(r=.47, p<.001), 임상수행능력과 극복력 간의 중등도 상관관계가 나타났다(r=.68, p<.001). 4. 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계에서 사회적 지지의 매개효과를 검정한 결과, 사회적 지지가 두 변수 간 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났고, Sobel test을 통해 확인한 결과 매개효과는 통계적으로 유의하였다(Z=2.12, p=.017). 5. 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계에서 극복력의 매개효과를 검정한 결과, 극복력은 두 변수 간 관계를 부분 매개 하는 것으로 나타났고 Sobel test을 통해 확인한 결과 매개효과는 통계적으로 유의하였다(Z=2.12, p=.017). 본 연구 결과, 간호대학생의 대학생활적응과 임상수행능력 간의 관계에서 사회적 지지와 극복력이 부분 매개하는 것으로 나타나 간호대학생의 임상수행능력 증진을 위해 대학생활적응뿐만 아니라 사회적 지지와 극복력을 함께 증진시킬 수 있는 프로그램 개발이 필요함을 확인할 수 있었다. 입학하는 시점부터 대학생활 적응에 어려움을 경험하는 학생은 향후 임상실습 적응 및 수행에도 문제가 발생할 가능성이 높기 때문에 이를 조기에 관리하고 중재하는 프로그램 개발이 매우 필요할 것으로 생각된다. 이는 궁극적으로 학생의 중도 탈락률 감소 및 우수한 간호 인력 확보에 기여할 것으로 생각된다.
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The purpose of this research was to provide basic data for the development of the program for improving the clinical competence of nursing students by confirming the mediating effect of social support and resilience in the relationship between campus life adaptation and clinical competence of nursin...
The purpose of this research was to provide basic data for the development of the program for improving the clinical competence of nursing students by confirming the mediating effect of social support and resilience in the relationship between campus life adaptation and clinical competence of nursing students. Data collection has been conducted from July 1 ,2017 to September 10, 2017 on the subjects of 249 Nursing students and health care management who 3, 4 year nursing students located in Gyeongsangbuk-do, Jeollabuk-do, Chungcheongnam-do province. Such research tools as followings are used: For Campus Life Adaptation, Campus Life Adaptation measurement tools for nursing students developed by Park(2017), For Clinical Competence, measurement tools for nurse developed by Lee et al(1991) and then modified, complemented by Choi(2005) is used, For Social Support, Social Support measurement tools for nursing students developed by Oh et al(2008), For resilience, the resilience measurement tools for nurse developed by Yang et al(2015) is used. Data analysis was conducted by real number and percentage, mean and standard deviation, t-test, ANOVA, with Scheffe post hoc, Pearson correlation coefficient, and hierarchical regression analysis by using SPSS WIN 24.0 program. The results of this research are as followings: 1. The average score of campus life adaptation score is 3.37 out of 5, clinical competence is 3.39, social support is 4.11, and resilience is 3.49. 2. Clinical competence according to the general characteristics of the subjects showed differences in sex, academic adjustment, major satisfaction, and clinical practice satisfaction. Male students had higher scores on clinical performance (t=2.66, p=.008), and students who adjusted more than normal level had higher scores on clinical competence (F=20.61, p<.001). The students who had higher scores than average in major satisfaction showed higher clinical competence than unsatisfied students(F=15.15, p<.001), the students with high satisfaction in the clinical practice showed higher clinical competence scores than the students with normal or unsatisfied students(F=10.04, p<.001). 3. There was a positive correlation between college life adjustment, social support, resilience, and clinical competence. (r=.58, p<.001), a weak correlation between clinical competence and social support (r =.47, p<.001), clinical competence and resilience (r=.68, p<.001), respectively. 4. As a result of examining the mediating effect of social support on the relationship between campus life adjustment and clinical competence, social support partially mediated the relationship between two variables, and as a result of the Sobel test, the mediating effect was statistically significant (Z=2.12, p=.017). 5. As a result of examining the mediating effect of resilience on the relationship between campus life adjustment and clinical competence, resilience partially mediated the relationship between two variables, and as a result of the Sobel test, the mediating effect was statistically significant (Z=2.12, p=.017). The results of this study showed that social support and resilience were partially mediated in the relationship between campus life adaptation and clinical competence of nursing students. In order to enhance the clinical competence of nursing students, it is necessary to develop a program that can promote not only adaptation to campus life but also social support and resilience. Since students who experience difficulties in adapting to campus life from time they enter the university are likely to have problems in practicing clinical practice in the future, it will be necessary to develop programs to manage and mediate them early. This ultimately contributes to the reduction of student dropout rate and to securing excellent nursing staff.